Brug Facebook annoncering til kvalitativ brugertest af din idé
Lad os sige, du har fået en god idé til et produkt, du gerne vil sælge.
Du spørger et par venner og din familie, om de kunne tænke sig at bestille produktet – og de siger alle ja. Men det er ikke fordi, de reelt gerne vil købe dit produkt, de siger ja. Det er fordi, de godt kan lide dig.
Du er derfor nødt til at teste din idé af i din virkelige verden. Det kan du gøre enten ved at lave produktet og sætte det til salg, men det er dyrt og tager lang tid og du risikerer at tabe mange penge på det – eller du kan forsøge dig med Facebook annoncering med det samme:
Du har ikke produktet, men sælg det alligevel
Når du tester dit produkt med Facebook-annoncering, prøver du at sælge det uden at have det.
Du laver blot en annonce som om produktet var klar og vælger den målgruppe, der gerne skal købe det.
Lad målgruppen gå ind på din side og hele vejen igennem dit checkoutflow. På sidste side skriver du blot, at det faktisk er en test, og at de ikke kan få produktet – men at du er glad for deres hjælp i validering af idéen.
Nogle personer vil sikkert føle sig lidt snydt her – men til gengæld har du fået valideret din produktidé uden, at du har brugt alle dine penge på at igangsætte produktion før, du ved om der er salg i det.
500 kroner nok til at teste
I praksis skal du ikke bruge særligt mange penge for at teste din idé. 500 kroner er nok til at købe 5000 visninger. Det er nok til at købe måske 50 klik til din side – og hvis bare et par af dem også kber produktet, så har du et godt udgangspunkt. Bedsteonlinecasinoer.dk kørte en test på 10.000 kr. og fik langt flere visninger af deres landingssider for anmeldelser af Spillehallen.
Hvorfor? Det brugte video i deres annoncering. YouTube er verdens største videoplatform, og den vil Facebook gerne have en i. Så videoer får typisk flere