Den gode hjemmeside: Sådan gør du

Den gode hjemmeside: Sådan gør du

Hjemmesiden er mange virksomheders vigtigste værktøj når man snakker marketing. I rigtig mange tilfælde, er det nemlig her du bliver ledt ind, hvis du støder på en annonce og selvfølgelig også hvis du søger på Google. Hjemmesiden fungerer tilmed som virksomhedens ansigt udadtil og danner tit brugernes førstehåndsindtryk af virksomheden.

Hvorfor er det så vigtigt?

Er du også endt i en situation hvor du klikker dig ind og ud af en masse hjemmesider, fordi du ikke synes at det ser helt rigtigt ud? Så er du ikke alene. I mange situationer fravælger vi en virksomhed på baggrund af deres hjemmeside, hvis ikke synes at den virker troværdig. Af lige præcis den grund er din hjemmeside supervigtig. Nu til dags er hjemmesiden ofte altafgørende for, om man som kunde vælger virksomheden til eller fra. Alene layout og design kan skræmme os væk, før vi overhovedet har læst om virksomheden.

Hjemmesiden fungerer som førstehåndsindtryk overfor dine kunder, og det er jo ikke noget nyt, hvor stor betydning førstehåndsindtrykket har – både for mennesker og virksomheder. Når man klikker sig ind på en hjemmeside, går der kun sekunder, før man har besluttet hvad man synes om siden og herved virksomheden. Ved du allerede nu at du har brug for hjælp til din hjemmeside, kan du søge hjælp hos et webbureau.

Hvad er dit budskab?

Når du kun har ganske få sekunder til at gøre de besøgende interesserede i din hjemmeside, er det vigtigt at de besøgende ikke er i tvivl om, hvad dit budskab er – og på den måde om din hjemmeside er relevant for dem eller ej. Dit vigtigste budskab skal derfor serveres tydeligt og ikke mindst interessant. Placer altid dit hovedbudskab på den øverste del af hjemmesiden. Husk også at tænke over, hvad dit hovedbudskab egentlig er – ofte kommer man til at komplicere det mere end hvad godt er.

Er dit budskab godt, letfordøjeligt og nemt at identificere, vil de besøgende være mere tilbøjelige til at undersøge din hjemmeside nærmere, i stedet for at hoppe fra, før de overhovedet er begyndt. Husk også at lade dine kontaktoplysninger fremgå tydeligt på hjemmesiden, så brugere nemt kan se hvordan og hvornår de kan komme i kontakt med dig.

Hvad med designet?

Når man snakker hjemmesider, er det alfa og omega at det er overskueligt. Klikker man en på en hjemmeside uden at kunne finde hvad man leder efter, giver man meget hurtigt op. Som besøgende bruger man ikke særlig meget energi på at lede. I forlængelse af overskuelighed kommer enkelthed. Jo mere enkel og ligetil din hjemmeside er, jo mere brugervenlig bliver den.

Når du beslutter hvordan din hjemmeside skal se ud, skal du både tage højde for farver, billeder og font. Man kan hurtig glemme det, men der er kæmpe forskel på, hvordan det hver især appellerer til forskellige målgrupper. Det er vigtigt at du forholder dig til hvem din målgruppe er, og hvad der passer ind i deres univers, frem for at designe efter din egne personlige præferencer.  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *