Det nyeste inde for markedsføring
En af de nyeste tendenser inden for digital markedsføring er micro-influencer marketing. Hvis du følger blot lidt med i markedsføringstendenserne, så kender du helt sikker influencer-marketing. Dog er der en forskel på disse to markedsføringsformer.
Micro-Influencer-Marketing – hvad er det?
Hvad dækker micro-influencer-marketing egentlig over? Micro-influencer-marketing er i bund og grund det samme som influencer-marketing, blot på en mindre skala. En micro-influencer er nemlig en influencer, som ikke har et kæmpe højt antal af følgere på de sociale medier. Lige som en ”normal” influencer, så lægger de regelmæssigt indhold op på deres sociale medier, og virksomheder betaler derfor til influenceren, som skal promovere et produkt eller en ydelse på en personlig måde. En micro-influencer har som nævnt ikke lige så mange følgere, som en influencer. De har typisk en følgerskare på mellem 1.000 og 50.000 følgere.
Hvorfor vælge en micro-influencer?
I nogens øre lyder det måske mærkeligt, at man skal vælge en micro-influencer frem for en influencer, da man når ud til færre personer. Dog viser undersøgelser, at en virksomhed får mere ud af at benytte en micro-influencer, da der sker mere interaktion på disse profiler. Interaktionen sker typisk ved en kommentar eller et like (synes godt om), som i sig selv er meget værd. Undersøgelsen viser, at influencere med under 1000 følgere får helt op til 13 % flere kommentarer.
Når man som virksomhed skal promovere sine produkter eller ydelser, så er det derfor vigtigt, at man ikke går efter den person med det største antal af følgere. Man skal derimod gå efter en person, som har de samme værdier som virksomheden. Desuden er det vigtigt, at personen (influenceren) har godt indhold. Og indhold er noget, som er værd at uddybe.
Hvorfor er indhold så vigtigt?
Indhold er sindssygt vigtigt for at en virksomheds produkt bliver markedsført ideelt. Det skyldes, at de sociale medier har indbygget en række algoritmer, som favoriserer profiler med godt indhold i form af at rangerer profilerne højt i følgernes feed. Det er alfa og omega for virksomheder at blive rangeret højt på de sociale medier, da synlighed på de sociale medier resulterer i konverteringer.
Desuden er det en ”win win situation”, da begge parter får noget ud af, at influenceren har godt indhold. Det skyldes, at influenceren typisk har en enkeltmandsvirksomhed, som de selvfølgelig ønsker at få succes med. Og succes kan opnås ved at indgå samarbejder med andre virksomheder. Det er ligeledes en god forretning for virksomheden, da det er langt billigere at bruge en micro-influencer, da disse betales med et langt mindre beløb end influencere med flere millioner følgere.