E-handlen når nye rekordhøjder i 2017
I 2016 blev der omsat for 111 milliarder på det danske e-handelsmarked. Dette tal er forventet at stige til 120 milliarder i 2017, og dermed er der udsigt til, at e-handelen vil nå nye rekordhøjder i 2017. Den store stigning skyldes især, at et større udsnit af befolkningen er begyndt at handle online.
Danskerne er trygge ved e-handel
Når danskerne er blevet gladere for at handle online, så skyldes det især, at de er blevet tryggere ved e-handel. I e-handelens første år var der udbredt mistro, og mange følte sig usikre ved at skulle give kreditkortoplysninger til ukendte personer.
I dag er e-handel imidlertid blevet mere almindeligt, og det skaber tryghed – især fordi mange store og kendte virksomheder er begyndt at sælge deres varer online. Det betyder også, at det i dag er muligt at købe stort set alt på nettet, og det benytter danskerne sig glædeligt af. Internettet er nemlig et fantastisk sted, hvis man skal bruge specielle produkter.
Dagligvaresalget udvikler sig
Et marked der især har udsigt til at udvikle sig i 2017, er dagligvaremarkedet online. Mange danskere har en travl hverdag, og derfor nyder de at kunne benytte sig af muligheden for at handle dagligvarer online. At købe dagligvarer på internettet giver mange danske familier den fleksibilitet, som de har brug for i en travl hverdag.
Det er ikke prisen, som kommer i første række, når danskerne vælger at handle dagligvarer online. Det er ofte en anelse dyrere, men til gengæld er det også ufatteligt nemt og praktisk. Det er komforten, som danskerne især sætter pris på, for det er langt rarere at sidde i sofaen om aftenen og handle ind fra computeren, end at skulle ud i supermarkedet efter arbejdstid med trætte børn på slæb.
Køb over smartphones vækker opsigt
Det er ikke kun dagligvaremarkedet, som vækker opsigt, når det kommer til e-handel. Også måden som danskerne handler på er bemærkelsesværdig.
Smartphones bliver hele tiden hurtigere og bedre, og derfor er der også flere og flere, som vælger at handle over deres telefon. Dette kan tydeligt mærkes hos mange webshops, og dette giver også nye udfordringer. Det er nemlig langtfra altid, at et responsive design er nok til at gøre en side mobilvenlig.
Der er udsigter til, at denne udvikling vil fortsætte resten af året og også i 2018. Smartphones bliver en større og større del af vores hverdag, og dermed er det også logisk, at flere vælger at handle over telefonen. Det er især store webshops med mange varer, der bliver udfordret af denne udvikling, for det kan være svært at skabe overblik, når kunden kun har en telefonskærm.
Der var mange, som var kritiske overfor e-handel i internettets spæde ungdom, men der er ikke længere tvivl om, at danskerne har taget handelsformen til sig. Derfor vil det også blive spændende at betragte udviklingen de næste år.