Fra startup til etableret virksomhed med flere afdelinger

Fra startup til etableret virksomhed med flere afdelinger

 

Din virksomhed vokser, og du får flere medarbejdere. Lige i starten, kunne du kontrollere alt, men i takt med at virksomheden bliver større, så må du slippe ansvaret.

Denne overgang kan for mange være svær, men det er nødvendigt, hvis du vil have succes.

Det kræver at du får bygget en god infrastruktur op i virksomheden, og at du ændre din position i virksomheden fra at være en del af den daglige drift til en mere strategisk rolle.

Vi har i denne artikel samlet de forskellige faser du vil gå igennem og hvordan du får succes med overgangen.

Personlighedskrisen

Det første problem, som du vil støde ind i når du går fra startup til en stor virksomhed er, at din personlighed indtil nu har været smeltet sammen med virksomheden.

Din virksomhed er en afspejling af din personlighed i starten, hvorfor det kan være hårdt at løsrive sig.

Der er ikke nogen let måde at løse dette problem, men du bliver nødt til at starte et sted.

Nu tænker du sikkert:

Hvordan gør jeg det?

Start med at skrive ned, hvilke værdier, som er vigtige for dig, og hvilke du ser der er i virkeligheden i virksomheden.

Sørg for at dine ledere også tror på de samme værdier.

Denne proces er ikke let, og tager tid, så kom i gang, og klø på.

 

Problemerne bliver meget mere komplekse

Det første problem, som du vil støde ind i når du går fra startup til en stor virksomhed er, at problemerne i virksomheden bliver meget mere komplekse.

Når du samler flere personer, flere steder i landet, så vil der opstå flere problemer end tidligere. For at beskytte din tid og dit mentale velvære, så skal du bygge et system op, som kan tage sig af problemerne.

Måden du gør det på er ved at give enkelte personer i dine afdelinger til at tage siig af HR, løn, udvikling og andre daglige problemer.

Du kan derved have fokus på de store problemer og have det store overblik.

 

Beslutningstagningsprocessen er meget længere

Det første problem, som du vil støde ind i når du går fra startup til en stor virksomhed er, at beslutningsprocessen bliver meget mere kompleks.

Når virksomheden er lille og med få ansatte, så er beslutningsprocessen meget let, da du selv har kunne træffe alle beslutninger selv. Nu når virksomheden er større og du har flere afdelinger, så bliver du nødt til at have et beslutningssystem.

Et eksempel på hvordan dette kan gøres mest effektivt kan ses i virksomheden iRep:

Virksomheden laver iPhone reparation i Vejle og fem andre byer i Danmark.

Problemet de havde var at:

De i starten havde flere kommunikationsproblemer ved overgangen fra en enkelt lille butik, til flere større.

Måden de løste problemet, var ved at lave et system, som butikscheferne i butikkerne har, De har fået lavet faste rammer på, hvilke beslutninger, som de selv kan træffe uden at spørge nogen, og hvilke beslutninger der bliver truffet på et møde med de andre ledere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *