Sådan gør du din hjemmeside mere brugervenlig
Sådan gør du din hjemmeside mere brugervenlig
Eftersom verden bliver mere og mere digitaliseret, er det vigtigt, at man som virksomhed har en hjemmeside. På denne måde kan man skaffe flere kunder samt opnå mere værdi. Man skal ikke blot have en hjemmeside, men også sørge for, at den er brugervenlig. Læs med her for gode råd.
Typiske fejl
De samme fejl går igen på forskellige hjemmesider, hvorfor vi her bringer gode råd til at komme fejlene i forkøbet. En hyppig fejl er stave- og tastefejl! Det ser sjusket og uprofessionelt, når en hjemmeside bringer tekst plaget af fejl. Det får det til at se ud som om, at indlægget blot er skrevet hurtigt – og at det ikke har været værd at lægge tid og energi i. Det vil man som virksomhed ikke associeres til, hvorfor man bør læse korrektur på sin tekst, før det lægges op på hjemmesiden.
Mobilvenlig
En anden fejl som nogle virksomheder begår med deres hjemmesider er, at hjemmesiden kun optimeres til at tilgås fra computere. Det er vigtigt at optimere mobilvenligheden, når man har en hjemmeside. Det bør man, da størstedelen af alle hverdagssøgninger på farten foregår fra smartphones. Hvis mobilvenligheden ikke er i top, mister man deraf rigtig mange potentielle læsere/kunder.
For meget tekst
Man bør have in mente, at man nemt mister opmærksomheden på internettet, hvorfor der skal tænkes meget på brugervenlighed. Det er en god idé ikke at have for meget tekst ud i en smøre på en hjemmeside. Man kan ideelt opdele i små afsnit, så det ser mere overskueligt ud for læseren. Ydermere er det en god idé at tilføje billeder, da det også behager øjnene og deraf optimerer brugervenligheden.
Forsiden
Man bør ikke have for meget tekst på forsiden, men i stedet konkret og målrettet information. Forsidens tekst skal kort forklare, hvad hjemmesiden byder på. Ydermere skal man nemt kunne komme fra forsiden til hjemmesidens andre sider. Det kan også være en god idé at bringe en søgefunktion på hjemmesiden, så man på denne måde kan komme til de ønskede sider, hvis ikke de angivne faner, kan bringe en videre.
En hjemmeside som har en forside, der opfylder ovenstående krav, er Velovelo, som netop bringer en meget overskuelig forside, hvorfra man nemt kan komme til hjemmesidens andre sider.
Kontaktinfo
Enhver virksomheds hjemmeside bør have en fane med kontaktinformationer. Under denne bør der være et telefonnummer, så man kan komme i kontakt med virksomheden bag hjemmesiden. Ydermere kan man bringe en e-mail, så man udover telefonisk kontakt, kan få skriftlig kontakt. Er virksomheden bag hjemmesiden, en virksomhed som man kan besøge, bør man også have virksomhedens adresse stående. Man kan med fordel bringe et kort, for så at sætte en ’nål’ i kortet, hvor virksomheden er placeret. Dermed kan man optimere brugervenligheden, da visuelle eksempler behager brugeren.
Bevis på virksomhedens arbejde
Alt efter hvilken virksomhed man er, kan man have en side med tidligere arbejde. Er man for eksempel maler, kan man vise, hvad man tidligere har lavet af arbejde. Ydermere kan man bringe kommentarer fra tidligere kunder, for at støtte beviserne for ens tidligere arbejde op.
Der er meget der spiller ind i processen til at blive potentiel kunde. Som nævnt handle
r det meget om brugervenligheden på hjemmesiden, i forhold til at undgå typiske fejl, og i stedet sørge for en solid forside, som linker til hjemmesidens andre sider. Som nævnt afslutningsvis er det også en god idé, når man som potentiel ny kunde, kan se tidligere arbejde samt kommentarer fra tidligere kunder. Dette øger nemlig troværdigheden, hvilket er en stor fordel for virksomheden.