Sådan gør du opmærksom på din virksomhed
Med nye virksomheder der popper op til højre og venstre, er der stor konkurrence om at vinde kundernes opmærksomhed. Har du din egen virksomhed, har du sikkert oplevet det selv – og måske undrer du dig nu over, hvordan du kommer problemet til livs. I så fald er du endt det rette sted, her kommer vi nemlig med vores bud på, hvordan du kan skaffe mere opmærksomhed til din forretning.
Digital tilstedeværelse
Det er ikke nogen hemmelighed at digitaliseringen har haft, og stadig har, stor indflydelse på, hvordan det danske samfund hænger sammen i dag. Det kan man blandt andet se på den måde vi kommunikerer, shopper, handler og betaler på. Af samme grund er nærmest hele den danske befolkning online og på sociale medier – lige præcis derfor er det vigtigt at din virksomhed også er til stede her.
Der er flere måder du kan øge din virksomheds digitale tilstedeværelse på. Først og fremmest skal du have en hjemmeside, hvis du ikke allerede har det. Det er her vi søger informationer om produkter og virksomheder – så er du ikke online, eksisterer du nærmest ikke. Det næste du kan gøre, er at oprette virksomhedsprofiler på sociale medier som Facebook og Instagram, og komme i gang med at lave opslag. Herefter kan du både arbejde med organisk vækst og med annoncering.
Kunder i butikken
Har du en butik kræver det selvfølgelig mere end en digital tilstedeværelse – der skal kunder i butikken. For at skaffe flere kunder til din butik, kan du gøre den mere indbydende og gøre mere opmærksom på at den ligger der. Hvis du gerne vil gøre din butik mere indbydende og give folk lyst til at komme ind, skal du arbejde med førstehåndsindtrykket. Det kan du blandt andet gøre, ved at sikre at facaden er pæn og istandsat og at vinduerne er rene. Tilmed er det vigtigt at have et skilt på butikken, der både er genkendelig og moderne. Udover det er det vigtigt at indrette butiksvinduerne flot og æstetisk, og ændre det jævnligt.
Synes du slet ikke at folk lægger mærke til at din butik ligger der, kan du gøre brug af gadeskilte og salgskurve på gaden. Læs mere her hvis det kunne være en løsning for din forretning.
Brug dit netværk
En ting du kan gøre, hvad end din virksomhed er digital eller fysisk, er at bruge dit netværk. Fortæl om din virksomhed til venner og bekendte, når I er til arrangementer – bare husk ikke at gøre det som en sælger, det passer ikke ind i konteksten til private arrangementer. Jo flere gange folk hører dig snakke om det, jo større er sandsynligheden for at de siger det videre til andre.
Vær heller ikke bleg for at lægge opslag op på din private Facebook, hvor du kan have en mere personlig tilgang til det. Forhåbentlig har du nogle gode venner, der har interesse i at det går godt for dig og din virksomhed, og som vil sprede budskabet. Det er også en rigtig god idé at være aktiv på LinkedIn. Her skal du dog have en mere professionel tilgang i dine opslag, da du her kan støde på fremtidige medarbejdere, samarbejdspartnere eller investorer.