Virker content marketing i din branche?
Content marketing bliver mere og mere populært, men mange virksomheder mener, at denne type markedsføring ikke er relevant i deres branche. Spørgsmålet er imidlertid, om dette i virkeligheden passer.
Tænk kreativt
Det er langtfra alle virksomheder, hvor det er lige nemt at lave content marketing, men det betyder ikke, at man skal lade være, bare fordi det er udfordrende.
I mange tilfælde er det de kreative former for content marketing, som skaber de bedste resultater. Med andre ord kan ens indhold være mange ting – alt fra grafer og tekster til videoer og lydfiler. Mulighederne er uendelige, og det handler ofte om at skille sig ud.
Del ud af dine guldkorn
Mange virksomheder ønsker ikke at skabe content marketing, da det indebærer at dele ud af deres viden, som de tjener penge på. Sandheden er imidlertid, at det meste allerede er til stede på internettet, hvis kunden har lyst til at finde det. Dermed er det ikke farligt at dele ud af sine guldkorn – tvært imod er det bedre, at folk hører det fra dig end fra din konkurrent.
En cykelforretning ville eksempelvis kunne lave fremragende indhold ved at lave videoer, der vejleder til simpelt vedligehold af ens cykel. Det betyder muligvis, at visse kunder vælger at bruge videoerne i stedet for at tabe cyklen med hen i forretningen og betale for reparationen. Sandsynligheden er dog, at disse kunder alligevel ville have fundet en måde selv at ordne deres cykel, og dermed er der ikke noget tabt.
Content marketing er ikke lig salg
Mange tror fejlagtigt, at salg er det direkte mål med content marketing, men dette er en myte. Det er meget få tilfælde, hvor en potentiel kunde ser et godt stykke indhold fra en virksomhed, og dernæst vælger at handle hos virksomheden.
I stedet handler content marketing om at etablere sig som en ekspert på området og skabe positive associationer hos den besøgende. Idéen er forhåbentligt at skabe indhold, som tiltrækker mange besøgende og derved laver et brandkendskab.
I eksemplet med cykelsmeden er det eksempelvis ikke sandsynligt, at en kunde vil købe en cykel i butikken, fordi de har besøgt deres hjemmeside én gang. Det er derimod sandsynligt at en kunde, som har haft stor glæde af guidevideoerne, vil anbefale dem til venner og bekendte. Ligeledes er det også sandsynligt, at han vil henvende sig ved netop denne butik, når han skal bruge en ny cykel, fordi han synes godt om deres ekstra services, og dermed virker de som eksperter i hans øjne.
Med andre ord er det primære mål med content marketing at etablere sig selv som en ekspert indenfor ens felt.